“`html
Elektrikli Araçların Yükselişi ve Şarj İstasyonu Zorlukları
Pandemi dönemi sonrasında elektrikli araçlar, günlük yaşantımızın ayrılmaz bir parçası olarak hızlı bir şekilde benimsenmekte. Farklı marka ve modellerin artışıyla birlikte, şarj istasyonlarına olan gereksinim de büyük bir ivme kazandı. Ancak sektör uzmanları, şarj istasyonu kurma sürecinin yalnızca maliyet açısından değil, ayrıca altyapı bakımından da oldukça zorlu olduğunu belirtiyor.
Yüksek Maliyet ve Altyapı Sorunları
Ovolt & Sharz.net Genel Müdürü Hakan Koca, Dünya gazetesine yaptığı açıklamada, “Günümüzde bir şarj istasyonu kurmanın yüksek maliyetleri var. Ancak daha büyük bir zorluk, bu istasyonların altyapısını hazırlamakta yatıyor. Akaryakıt istasyonu kurmak çok daha kolay hale geldi.” şeklinde konuştu.
Ruhsat Almanın Zorluğu
Koca, akaryakıt istasyonu kurmanın görece kolay olduğunu belirtirken, en büyük sorunun ruhsat alımında yattığını ifade etti:
- “Ruhsat almak zor, ancak şarj istasyonu için gereken izin süreçleri daha karmaşık. Yer iyi olabilir, fakat altyapı eksiklikleri ortaya çıkıyor. Örneğin; güçlü bir elektrik akımına erişim olmadan bir şarj istasyonu kurmak imkansız hale geliyor.”
Şarj istasyonlarının sayısının artmasına rağmen birçok işletmenin kapandığını belirten Koca, sektörde isim bulmanın da giderek zorlaştığını vurguladı.
Yatırım ve Lojistik Zorlukları
“Para tek başına yeterli değil, bu işin birçok boyutu var.” diyen Koca, yatırım yapmanın yeterli olmadığını ve daha iyi bir yazılımın gerektiğini aktardı. Bunun yanı sıra, şarj istasyonlarının hızla kapanmasının arkasında yatan sebeplerden birinin de aşırı rekabet olduğunu söyledi.
Şarj İstasyonlarına Fon Sağlama Çabası
Koca, “Biz bu sektörde yürüyemeyen şirketleri satın almak amacıyla bir fon oluşturduk. Bugün piyasada yaklaşık 200 şarj şirketi var ama bu sayı hızla 30 kadarına düştü. Yine de isim bulmakta zorluk çekiyoruz çünkü sektör oldukça kalabalık.” diyerek sektördeki rekabetin büyüklüğünü ortaya koydu.
Şarj İstasyonu Yatırımları ve Maliyetler
Koca, şarj istasyonlarının maliyetinin lokasyona ve ihtiyaç duyulan cihaz sayısına göre değiştiğini belirtti:
- “Bir istasyon kurabilmek için en az 50 cihaz bulundurmak gerekiyor. Mali ihtiyaçlar 20-25 bin euro’dan başlarken, bu tutar bazı durumlarda 1 milyon euroya kadar çıkabiliyor.”
Elektrik Sorunları ve Sektörel Planlamalar
Koca, Türkiye’de elektrik altyapısının sıkıntılı olduğunu ve bu durumun şarj istasyonları için büyük engeller oluşturduğunu ifade etti:
“Enerji üretiminde birçok sorunla karşı karşıyayız. Türkiye henüz planlama süreçlerini etkili bir şekilde gerçekleştiremiyor, bu sebeple güç yetersizliği sık yaşanan bir gerçek.”
Teknolojik Gelişmeler ve Kullanıcı Deneyimi
Koca, şarj istasyonlarını daha kullanıcı dostu hale getirmek için, uygulamalar ve sistemler geliştirilmesi gerektiğini belirtti. Ayrıca, kredi kartı kullanımının yaygınlaşması durumunda uygulama indirme zorunluluğunun ortadan kalkacağını düşündüğünü sözlerine ekledi.
Şarj İstasyonlarında Eğlenceli Deneyimler
“Hızlı şarj süreleri 30 dakika ile 1 saat arasında değişiyor. Bu süreyi daha eğlenceli hale getirmek için şarj istasyonlarımızda kafe alanları oluşturmayı planlıyoruz.” diyen Koca, araç sahiplerinin bu süreleri verimli bir şekilde değerlendirmesi için çeşitli imkanlar sunduklarını anlattı.
Devlet Destek ve Hedefler
Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır, Türkiye genelinde şarj noktalarının artacağını duyurarak, “Hızlı şarj altyapısını destekleyeceğiz” ifadelerini kullandı. Ülkede 12.000 hızlı şarj istasyonu kurulması hedefleniyor.
“Bu alanda yapacağımız çalışmalar, elektrikli araç kullanıcılarının zorluklarını azaltacak” diyen Kacır, Türkiye’nin elektrik alt yapısını güçlendirerek çevreci ulaşım araçlarının kullanımını desteklemeyi amaçlıyor.
“`